Tak powstawał nowy stadion (KALENDARIUM)
 
Piątek, 17. marca 2017, godz. 23:42

- 20 sierpnia 2013 – Władze Łodzi ogłosiły pierwszy przetarg na budowę nowego stadionu Widzewa. Niestety, zakończony fiaskiem.
 
- 9 czerwca 2014 – przetarg na realizację inwestycji wygrało Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty-Łódź. Planowana inwestycja nowego stadionu wraz z infrastrukturą przebudowy dróg wokół niego wyceniono na  ok. 138 mln złoty.

- 22 listopada 2014 – pożegnalny mecz Widzewa Łódź na starym stadionie z GKS Katowice. Mecz zakończył się remisem 1:1, a  spotkanie oglądało 7 tysięcy kibiców i  taka liczba mogła tego dnia pożegnać stary stadion.


24 lipca 2014 – przedstawiciele Urzędu Miasta Łodzi i szefowie firmy Mosty-Łódź S.A. podpisali umowę na zaprojektowanie i wybudowanie nowego stadionu przy al. Piłsudskiego 138 oraz przebudowę układu drogowego wokół stadionu. Projekt stadionu nowego przygotowała Pracownia architektoniczna Ferdzynowie z Łodzi. W skład zespołu autorskiego weszli: Bożena Ferdzyn, Jacek Ferdzyn, Maria Pakuła-Tondys, Tomasz Krotowski, Artur Królewicz, Marcin Klepacz, Maciej Miarczyński i Michał Krajewski.


- 30 października 2014 – zaprezentowano wizualizację nowego stadionu. Uroczystego odsłonięcia makiety dokonała prezydent Łodzi – Hanna Zdanowska oraz ówczesny prezes Widzewa – Sylwester Cacek i szef Mostów-Łódź – Wojciech Pater.


- 1 grudnia 2014 – demontaż zegara z trybuny  południowej "D", gdzie zasiadali najzagorzalsi fani klubu. Do dziś  fani Widzewa w całej Polsce kojarzeni są  jako  kibice "spod zegara".


- 26 stycznia 2015 – na stadionie pojawia się ciężki sprzęt i następuje burzenie starego stadionu przy al. Piłsudskiego 138. Pierwsza zrównana z ziemią zostaje trybuna południowa zwana "pod zegarem".


- 10 marca 2015 – z dawnego budynku klubowego zdjęty zostaje baner, na  którym widniał nad wejściem herb z białym napisem na czerwonym tle: " Klub Sportowy RTS Widzew Łódź S.A."


- 19 marca 2015 – dawny budynek klubowy wraz z przyległą do niej halą sportową  zostają zrównane z ziemią.


- 27 marca 2015 –  pierwszy demontaż masztu oświetlającego murawę. Pierwszy z czterech jupiterów położony został na południowo-zachodnim rogu stadionu najbliżej wyburzonego kilka dni wcześniej budynku klubowego.


- 30 marca 2015 – Urząd Miasta Łodzi wydał firmie Mosty-Łódź pozwolenie na budowę stadionu przy al. Piłsudskiego 138. 


- 9 kwietnia 2015 – na budowie stadionu zaplanowano demontaż pozostałych dwóch jupiterów oświetlających boisko. Zanim zaczęto  demontaż, wcześnie rano miał miejsce pożar przy jednym z jupiterów. W gaszeniu pożaru brały udział  trzy zastępy Straży Pożarnej, w tym specjalny samochód z czterdziestometrową drabiną mechaniczną. Przyczyną było zwarcie instalacji elektrycznej. Wyłączono prąd i strażacy z kosza drabiny mechanicznej ugasili pożar. Po tej akcji pożarowej, nastąpiły prace demontażowe  pozostałych dwóch  jupiterów najpierw od ulicy Sępiej, a następnie ostatni z czterech  usunięto od ulicy Tunelowej.


- 24 kwietnia 2015 – pierwszy fundament został wylany pod trybunę zachodnią – główną. Kolejne trybuny budowano w kolejności przeciwnej do ruchu wskazówek zegara (następna od strony południowej, wschodniej i północnej).


- 19 maja 2015 – na placu budowy pojawił się pierwszy żuraw wieżowy.


- 21 maja 2015 – historyczne znalezisko podczas budowy nowego stadionu, robotnicy odkryli przypadkowo ludzkie szczątki prawdopodobnie z okresu II wojny światowej, wśród nich m.in. dwie czaszki. Były w ziemi pod fundamentami dawnego stadionu. Teren wykopaliska zabezpieczyła policja i archeolodzy. Do czasu zebrania szczątków budowa stadionu była zawieszona.


- 29 maja 2015 – usunięto ze wschodniej trybuny ostatni fragment wału ziemi. Na placu budowy pojawiają się trzy żurawie.


- 3 czerwca 2015 – uroczyste podpisanie aktu erekcyjnego i wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę nowego stadionu przy al. Piłsudskiego 138.  Akt erekcyjny podpisali wiceprezydent Łodzi Tomasz Trela, prezes Widzewa Sylwester Cacek, prezes Mostów-Łódź Wojciech Pater i przedstawiciele kibiców. Wmurowanie kamienia węgielnego w ścianę miało miejsce w budowanej trybunie zachodniej. Do specjalnej tuby kibice włożyli m.in.: flagę Widzewa oraz trzy odznaki klubowe. Wszystko zostało poświęcone przez kapelana łódzkiego sportu ks. Pawła Miziołka.


- 29 czerwca 2015 – pierwszy postawiony parter na trybunie zachodniej.


- 9 lipca 2015 –  trybuna zachodnia z pierwszym piętrem.


- 11 lipca 2015 – rozbiórka przy stadionie pawilonów handlowych, które służyły mieszkańcom pobliskich bloków ponad 40 lat.


- 28 sierpnia 2015 –na zachodniej części trybuny zamontowano prototyp cegły klinkierowej.


- 20 września 2015 – trybuna zachodnia już trzema piętrami, zaś w środku stawiane są pierwsze ściany. Na dachu trybuny odbywają się pracę związane z ociepleniem.


- 6 listopada 2015 –  podczas prac ziemnych robotnicy prowadzący prace we wschodniej części placu budowy, w pobliżu ulicy Sępiej wykopali pocisk artyleryjski. Prawdopodobnie niewypał pochodzi z czasów II wojny o średnicy 150 mm i długości ok. pół metra. Kierownik budowy od razu przerwał prace i powiadomił o niecodziennym znalezisku policję. Funkcjonariusze zabezpieczyli teren wokół wykopu i wezwali na miejsce patrol saperski z jednostki wojskowej w Tomaszowie Mazowieckim.

- 25 listopada 2015 – fani Widzewa postanowili uczcić święto swojego klubu już na nowo powstającym stadionie. Punktualnie o godzinie 19:10 sto pięć osób weszło na trybunę zachodnią (która będzie główną na stadionie) i rozwiesili transparent: "105-lat Dumy Miasta Łodzi" oraz odpalili symbolicznie 105 rac na znak rocznicy.


- 15 grudnia 2015 – postawienie na stadionie pierwszych płyt audytoryjnych z prefabrykatów na belkach grzebieniowych. Pierwsze fragmenty widowni, na których zostaną zamontowane krzesełka. Łącznie wszystkich takich płyt audytoryjnych wstawiono 612 sztuk.


- 27 stycznia 2016 – montaż pierwszych dźwigarów dachowych - 65 sztuk belek grzbietowych.


- 30 stycznia  2016 – przebudowa linii wysokiego napięcia w pobliżu stadionu od ulicy Tunelowej i Sępiej, zostaną usunięte dwa słupy elektroenergetyczne napowietrzne. Podczas odbudowy kable zostaną przeniesione pod ziemię. Akurat prace przy  trybunie północnej są nieco utrudnione, gdyż  linia wysokiego napięcia, która idzie od strony torów i koliduje ze stadionem.


- 12 lutego 2016 – montaż okien na trybunie zachodniej.


- 1 marca 2016 – rozpoczęto prace związane z przebudową ulic oraz modernizacją dróg wokół stadionu. Wyremontowanych zostanie pięć otaczających obiekt ulic: Sępia, Tunelowa, Widzewska, Józefa i św. Kazimierza.  Łącznie  przebudowanych ma być 2 km dróg wokół stadionu i zasadzonych 227 drzew.


 - 2  marca 2016 – operator koparki wykonując prace natknął się na metalowy przedmiot, była to mina przeciwpiechotna z czasów II wojny światowej.  Wykopalisko wykopano na terenie dawnego boiska bocznego Widzewa. Policja zabezpieczyła teren i wezwała saperów.  Po analizie saperów, którzy przyjechali na miejsce zdarzenia, okazało się, że znalezisko nie jest niebezpieczne.


 - 10 marca 2016 – montaż fasad na trybunie zachodniej w której będą pomieszczenia loże VIP i skyboxy.


 - 14 marca 2016 – na trybunie zachodniej zamontowano pierwsze elementy poszycia dachowego, czyli blachę trapezową. Materiał dostarczył białostocki oddział firmy "Blachy Pruszyński".


- 16 marca 2016 –  przed premierą rundy wiosennej IV ligi, drużyna Widzewa wraz ze sztabem szkoleniowym i włodarzami klubu odwiedzili plac budowy. Zawodnicy podziwiali w budowie stadion, robili sobie zdjęcia oraz upamiętnili 33. rocznicę wyeliminowania Liverpoolu z ćwierćfinału Pucharu Europy. Ośmiu zawodników stanęło z kartkami, które utworzyło datę rewanżowego spotkania na Anfield Road 16.03.1983 roku.


- 20 kwietnia 2016 –  drużyna RTS Widzew Łódź rozegrała mecz z KS Paradyż, mecz obserwował Zbigniew Boniek, legenda klubu, piłkarz z lat 1975-1982 i obecny prezes PZPN.  Po wygranym spotkaniu przez łodzian 4:1, Zbigniew Boniek odwiedził również budowę nowego stadionu przy al. Piłsudskiego.


- 10 maja 2016 – rozpoczęto pracę na zewnątrz zachodniej trybuny, gdzie kładziony jest klinkier ceglany, który zostanie położony na dwóch łukach trybuny od strony Piłsudskiego i Tunelowej. Klinkier jest robiony na specjalne zamówienie i jego wygląd jest postarzały, gdyż ma to imitować "robotnicze dawne stare miasto Łódź".


- 18 maja 2016 –  na dachu  montaż płyt poliwęglanowych, który rozpoczęto od środkowej części trybuny - zachodniej.  Pokryta płyta poliwęglanu wystaje na pięć metrów nad trybuną, a boiskiem. Dzięki pokryciu poliwęglanu będzie mogło występować naturalne przepuszczenie światła na murawę. Formatki są o wymiarze 5,30m x 1,05m, a grubość wynosi 16mm.


- 20 maja 2016 - Trakcja PRKiI S.A. rozpoczęła pracę montażowe przy oświetleniu boiska oraz całego obiektu. Pierwsze jupitery zamontowano na trybunie południowej na konstrukcji stalowej w kształcie trapezu.


- 24 maja 2016 – zakończenie prac związanych z elewacją na zewnątrz trybuny zachodniej. W tym dniu również rozpoczynają się początkowe prace na placu boiska.


- 10 czerwca 2016 – na trybunie północnej rozpoczęły się prace związane z trybuną demontażową. Trybuna po demontażu ma być wykorzystywana do wstawienia sceny, na której będą mogły odbywać się koncerty.


- 14 czerwca 2016 – początek budowy parkingu na starym dawnym  bocznym boisku,  z tyłu za trybuną wschodnią. Parking  ma liczyć  655 miejsc na auta osobowe (w tym 108 miejsc VIP) oraz  9 miejsc na autokary.


- 20 czerwca 2016 – budowa parkingu od ulicy Piłsudskiego.


- 22 czerwca 2016 – na trybunie południowej dawnej zwanej "pod zegarem" zamocowano już kilkadziesiąt krzesełek w kolorze czerwony. Łącznie w tym sektorze będą się mieściły 3 322 siedziska. Również siedziska w kolorze czerwonym znajdą się też na trybunie zachodniej i północnej. Jedynie na trybunie wschodniej zwaną "prostą" pojawi się także inna kolorystyka – białe i czarne krzesełka utworzą napis "WIDZEW", z odpowiednim konturem. Krzesełka na trybunach stadionu wykonane są przez "Grupa Nowy Styl". W sumie na całości stadionu zostanie zamontowanych  18 tysięcy 8 krzesełek.


- 28 czerwca 2016 – od ulicy Piłsudskiego, gdzie znajduje się trybuna południowa, zamontowano pierwsze elementy siatki elewacyjnej. Całość położenia siatki będzie wynosić 3200 metrów.


- 30 czerwca 2016 – trybuna zachodnia na dwóch łukach od strony ulicy  Tunelowej i Piłsudskiego została zakończona w klinkierowej elewacji.


- 25 sierpnia 2016 – konferencja prasowa, podczas której zaprezentowano gotowe już nowe trybuny na stadionie. Szczególnie efektownie prezentuje się trybuna wschodnia, na której widnieje napis Widzew. Zamontowano też już  oświetlenie na całym stadionie.


- 28 sierpnia 2016 – na trybunach stadionu zamontowano dwa telebimy. Telebimy usytuowano w narożnikach trybuny (południowo - zachodnim i północno - wschodnim).


- 30 sierpnia 2016 – budowa parkingu przed trybuną zachodnią.


- 1 września 2016 – w trybunie zachodniej rozpoczynają się pracę nad salą bankietową, która będzie miała posadzkę parkietową. Również odbywa się montaż trzech wind.


- 6 września 2016 –  jest już wyposażenie w szatni gospodarzy i gości. Szafki gospodarzy są w barwach Widzewa czerwono-biało- czerwone, a gości w kolorze zielonym, limonkowym.


- 8 września 2016 – montaż ogrzewania na boisku przed położeniem naturalnej murawy.


- 12 września 2016 – zakończyły się prace nad montażem zadaszenia na całym stadionie przy al. Piłsudskiego. Za produkcję, transport i montaż konstrukcji stalowej zadaszenia nowego odpowiedzialna była spółka ADMT z Podlasia. Na całym stadionie łącznie położono ponad 750 ton stalowych elementów. 


- 17 września 2016 –  byli mistrzowie Polski i uczestnicy Ligi Mistrzów z sezonu 1996 – 1997 odwiedzili budowę stadionu.


- 21 września 2016 –  na wejściach głównych  montowane są kołowrotki i bramy wjazdowe.


- 22 września  2016 – na poziomie zerowym, gdzie będzie znajdować się pomieszczenie odnowy biologicznej do dyspozycji  zawodników Widzewa, wstawiono 8-osobowe jacuzzi oraz cztery wanny do hydromasażu w tym trzy mniejsze.  W szatni gości  będą znajdować się z kolei trzy wanny z hydromasażem.  Warto wspomnieć o ulokowaniu wanny jacuzzi w pomieszczeniu. Robotnicy musieli najpierw zburzyć... ściany. Okazało się, że wanna jest większych gabarytów, niż otwory drzwiowe.

- 8 października 2016 – rozpoczęcie montażu klinkieru na  dole trybuny VIP oraz części, w której piłkarze będą wychodzić z budynku na boisko. Część klinkieru na murku będzie niewidoczna, gdyż będą stały tam ławkami rezerwowych.


- 13 października 2016 – wokół boiska kładziona jest sztuczna nawierzchnia, która przypomina naturalną murawę. Producentem syntetycznej nawierzchni jest firma "Dywilan" z Łodzi. Opaska pokryła w całości około 2 tys. m² powierzchni (wysokość runa 20 mm, szerokość rolki 4 m, długość 25 m).


- 14 października 2016  – Urząd Miasta Łodzi podpisał zgodę na położenie naturalnej trawy. Producentem nawierzchni jest Plantacja Czarnocin. Powierzchnia całkowita boiska wynosi 10 137 m2, w tym 8 800m2 murawa, tj. 121x73 m (położono łącznie 620 rolek trawy po 14m2; rurki do podgrzewania boiska 26 km).

- 18 października 2016 – na stadionie sprawdzane jest oświetlenie, które ma oświetlać boisko w czasie meczu.  Jedna lampa oświetleniowa jest o mocy 2 kW, a na całym stadionie mamy 2 500 szt. lamp podstawowych i 1000 szt. lamp awaryjnych.


- 25 października 2016 –  zakończono pracę z położeniem murawy. Murawa na Widzewie kosztowała 400 tys. zł. Budowa całego boiska wyposażonego w ogrzewanie, nawadnianie i odwadnianie kosztowała około 2 mln zł. Podczas konferencji prasowej oprócz murawy zaprezentowano także w rogach stadionu dwa telebimy, które przedstawiły projekcie krótkiego filmu z przebiegu budowy nowego stadionu.


- 15 listopada 2016 – na boisku zamontowano próbnie bramki z siatkami. Tego dnia boisko było już gotowe do meczu piłki nożnej.


- 1 grudnia 2016 –  pierwszy test podgrzewania murawy boiska.

- 31 stycznia 2017 – na nowym stadionie odbyła się konferencja prasowa, podczas której prezydent Hanna Zdanowska oficjalnie potwierdziła datę 3 lutego jako termin przekazania areny. Tego dnia inwestor oficjalnie przejmie budynek od wykonawcy, a zaraz później podpisze umowę z Widzewem, by ten mógł korzystać ze stadionu.

- 3 lutego 2017 – stadion oficjalnie został przekazany miastu, które było inwestorem budowy stadionu przy al. Piłsudskiego 138.  Od tego dnia obiektem zarządzać będzie Miejska Arena Kultury i Sportu. Przekazanie odbyło w sali konferencyjnej nowego stadionu spotkali się m.in. Małgorzata Belta, dyrektor biura ds. inwestycji miejskich, Grzegorz Nita, dyrektor inwestycji UMŁ oraz przedstawiciele Mosty-Łódź dyrektor kontraktu budowy Włodzimierz Galus i kierownik budowy Marcin Jerzykiewicz, którzy byli odpowiedzialni przy budowie obiektu.




Podsumowanie budowy:

Nowoczesny stadion przy al. Piłsudskiego 138 powstał w tym samym miejscu co stary, wysłużony obiekt, na którym piłkarze Widzewa rywalizowali m.in. w ekstraklasie, w Lidze Mistrzów w 1996 roku. Cały stadion projektował pan Jacek Ferdzyn, widzewiak z Koluszek. Jego budowa trwała od grudnia 2014 roku, a zakończenie 31 stycznia 2017 roku. W pełni zadaszony stadion może pomieścić 18 008 widzów (tyle jest miejsc siedzących). Trybuna zachodnia jest częścią reprezentacyjną, w której zlokalizowano skyboxy i miejsca dla VIP, ale także m.in. szatnie dla drużyny ligowych (gospodarzy i gości) oraz drużyn młodzieżowych, a także osobne pokoje trenerów, delegatów i  sędziów również kobiet. W szatniach obydwu drużyn są specjalne stanowiska do czyszczenia butów piłkarskich. Nie zapomniano również o salkach do rozgrzewki dla zespołów. W trybunie znajdują się pomieszczenia do odnowy biologicznej (jacuzzi, wanny do hydromasażu i sauna). Zlokalizowano również pomieszczenie na siłownie, tylko póki co nie jest wyposażona i czeka na najemcę. Wejście do siłowni jest również usytuowane bezpośrednio od strony ulicy.

W trybunie znajdują się 24 loże VIP w tym jedna prezydencka, osiem lóż komentatorskich, dwa studia telewizyjne, miejsca prasowe, biura oraz pomieszczenia gospodarcze i komercyjne. Pomieszczenia dla komentatorów są wytłumione i przystosowane, aby były możliwe do osiągnięcia najwyższe standardy nadawania obrazu – nawet w jakości SuperHD. Znajdują się również pomieszczenie na kuchnie oraz trzy widny w tym jedna na przesyłanie posiłków piętro wyżej. Łącznie na trybunie może zasiąść 4 666 widzów w tym 34 niepełnosprawnych.

W bocznym narożniku trybuny bliżej północnej znajduje się stanowisko monitoringu stadionowego. Na całym stadionie zamontowano 280 kamer, które będą monitorować w trakcie trwania imprezy masowej. Trybuna północna zwana "Niciarka", gdzie jest w niej wydzielony sektor dla gości na 900 widzów. Trybuna północna jest również w środkowej części demontowalna i mieści dokładnie 560 krzesełek. Północna trybuna ma łącznie miejsc siedzących 3 159. Dwie pozostałe trybuny mają miejsc siedzących: wschodnia – 6 569 i południowa 3 322. Dla kibiców, którzy zakłócą porządek w czasie trwania imprezy masowej jest przygotowany areszt tymczasowy, który jest umiejscowiony pod trybuną południową. W narożnikach trybun  południowej i północnej zamontowano widoczne dla wszystkich kibiców dwa wielkoformatowe ekrany LCD. Obiekt wyposażony jest w nowoczesny system nagłośnienia, oświetlenia oraz Dźwiękowy System Ostrzegawczy (DSO). Podczas konferencji w dniu 31.01.2017 przed oddaniem stadionu prezydent Zdanowska podkreśliła, że obiekt będzie wielofunkcyjny, co ułatwia organizację koncertów i innych wydarzeń.

Obiekt jest również dostosowany do rozgrywania meczów rugby. Całość budowy stadionu kosztowała 153 miliony złotych, ale są to koszty łącznie z przebudową dróg, budową parkingu na 650 samochodów i 9 autokarów, jak również z przebudową linii wysokiego napięcia. Oddanie stadionu  było opóźnione o ponad dwa miesiące. Dokładanie  budowa trwała 739 dni, czyli 2 lata i osiem dni. Obecnie w mieście Łodzi, stadion przy Piłsudskiego 138 jest jednym z największych, jeśli chodzi o pojemność widowni oraz najnowocześniejszy.

Przemysław Sujka